przygotowanie do egzaminu

Przygotowanie do egzaminu – Na co warto zwrócić uwagę

Odpowiednie przygotowanie do egzaminu nie daje nigdy 100% pewności zdania, daje jednak znacznie większą szansę na sukces. Jak określić właściwą strategię i jakich błędów unikać? Czym się kierować podczas zdawania? Jak się zachować po ukończeniu egzaminu?

Nadchodzi dzień egzaminu, a ty wiesz, że jesteś dobrze przygotowany, mimo to wciąż odczuwasz niepokój. Nie martw się. Wielu studentów odczuwa stres, zdenerwowanie i niepokój, gdy przychodzi czas weryfikacji zdobytej wiedzy.

Poniższe wskazówki poprowadzą cię podczas dnia próby i umożliwią lepsze przygotowanie do egzaminu. Pamiętaj jednak, że każdy z nich może być inny. Poniższe porady zawierają jedynie ogólne reguły, uwzględniające specyfikę typowego egzaminu na studiach.

Przygotowania przed dniem egzaminu

  • Unikaj wkuwania nocą przed egzaminem. Więcej wiedzy zostanie ci w głowie zarówno w czasie samego egzaminu, jak i później, jeśli będziesz uczyć się regularnie w rozsądnym tempie. Oczywiście mała powtórka nie zaszkodzi, nie powinieneś jednak zarywać nocy na naukę, gdyż na egzaminie zjawisz się zmęczony. Przygotowanie do egzaminu na ostatnią chwilę rzadko przynosi dobre rezultaty, zwłaszcza gdy materiał jest obszerny i wymaga szerszych odniesień.
  • Przygotuj sobie wyposażenie. Przydadzą ci się dwa lub trzy długopisy czy ołówki z dobrą gumką, a oprócz tego książki, notatnik oraz wszelkie dozwolone materiały pomocnicze. Jeśli podchodzisz do egzaminu z matematyki lub fizyki, weź kalkulator z dobrymi bateriami. Jako że na egzaminach nie wolno używać telefonów, do kontroli czasu przyda ci się zegarek. Jeżeli nie jest to zabronione, weź ze sobą gumę do żucia dla rozładowania napięcia.
  • Przygotuj się fizycznie. Twoje wcześniejsze przygotowanie do egzaminu może pójść na marne, jeżeli nie będziesz dobrze wyspany. Powinieneś również zjeść zdrowy posiłek i zjawić się na egzaminie odpowiednio nawodniony. Nie przejadaj się jednak ani nie nadużywaj kofeiny. Przed rozpoczęciem testu dobrze jest odpocząć w zacisznym miejscu. Jeśli to dozwolone, zabierz ze sobą butelkę wody.
  • Dowiedz się jak najwięcej o egzaminie przed jego rozpoczęciem. Wypytaj o szczegóły na temat formy egzaminu. Spytaj prowadzącego zajęcia, czy będą obszerne pytania otwarte. Jeśli pisanie jest twoją słabą stroną, przejrzyj tematy, które mogą zostać zadane i poćwicz wcześniej, jak byś ujął odpowiedzi. Nie zapomnij również spytać, jakie będą zasady pisania egzaminu. Czy będzie można wyjść na przerwę? Czy jest ściśle określony limit czasowy?

Podczas egzaminu

  • Dokładnie przeczytaj zasady pisania testu. Jeżeli masz jakieś pytania, poproś prowadzącego o bliższe wyjaśnienia – tobie samemu lub całej grupie. Nie wstydź się – twoi koledzy przypuszczalnie mają podobne wątpliwości. Jeśli inni studenci o coś pytają, postaraj się przez chwilę nie być na tyle pochłoniętym własnym arkuszem, by przegapić odpowiedzi prowadzącego. Nie pozwól, by twoje przygotowanie do egzaminu poszło na marne przez zwykłe nieporozumienie.
  • Oddychaj głęboko. Jeśli poczujesz przypływ stresu czy paniki, odłóż długopis i weź kilka długich, głębokich oddechów. Powtórz to kilka razy podczas egzaminu, aby oczyścić umysł i natlenić krew. Wyobraź sobie, że jesteś rozluźniony i stwórz w myślach jakiś uspokajający obraz.
  • Przejrzyj test przed rozpoczęciem pisania. Przejrzyj cały arkusz egzaminacyjny i ułóż sobie wstępny plan organizacji czasu. Nie musisz dokładnie zagłębiać się w każde pytanie, jednak twój plan raczej będzie inny w przypadku egzaminu w postaci testu z piętnastoma pytaniami wielokrotnego wyboru oraz sześcioma pytaniami otwartymi niż wtedy, gdy owe proporcje będą wynosiły 90:1. Jeżeli podano punktację za pytania z danych sekcji, skup się na tych, za które możesz otrzymać najwięcej punktów – szczególnie wtedy, gdy sądzisz, że może ci zabraknąć czasu. Rzuć okiem na pytania dodatkowe i odpowiedz na te, które nie sprawiają ci problemu, zanim przejdziesz do trudniejszych i bardziej złożonych zadań.
  • Przeczytaj uważnie każde pytanie. Niektórzy egzaminatorzy celowo piszą pytania w sposób odwrotny od tego, którego mógłbyś się spodziewać. Jeżeli wydaje ci się, że pytanie nie ma sensu, trudno je zrozumieć czy zawiera błędy, poproś prowadzącego o wyjaśnienie – w końcu błędy w druku i literówki się zdarzają. Dobre przygotowanie do egzaminu powinno także ująć przerobienie pytań, które wystąpiły w poprzednich latach. Warto je dokładniej przejrzeć, bo wykładowcy często wracają do swoich najważniejszych zagadnień.
  • Obierz właściwą strategię w stosunku do pytań typu „prawda czy fałsz” oraz wielokrotnego wyboru. Uważnie przeczytaj treść pytania i – jeśli ci to pomoże – rozwiąż problem w brudnopisie. Jeśli odpowiedź nie wydaje ci się oczywista na pierwszy rzut oka, czasem lepiej przejść dalej i najpierw uporać się z pytaniami, na które jesteś w stanie odpowiedzieć szybko i sprawnie. Jeżeli chodzi o pytania wielokrotnego wyboru, wyklucz tak wiele opcji, jak tylko jesteś w stanie i na tej podstawie wysuń sensowne przypuszczenie. Na pewno nic nie zdziałasz, jeśli nie spróbujesz. Z kolei odnośnie do pytań typu „prawda czy fałsz” pamiętaj, że kategoryczne odpowiedzi, nierzadko zawierające sformułowania takie jak „zawsze” czy „nigdy”, są najczęściej tymi błędnymi.
  • Przyjrzyj się pytaniom otwartym pod kątem słów kluczowych. Uważnie przeczytaj treść pytania i upewnij się, że właściwie zrozumiałeś zagadnienie, a także to, czego się od ciebie oczekuje. Do słów kluczowych zaliczają się: „zdefiniuj”, „wyjaśnij” oraz „porównaj”. Przygotuj sobie krótki szkic w brudnopisie, aby uporządkować myśli i weź pod uwagę czas, którym dysponujesz. Twoja odpowiedź na pytanie powinna być bezpośrednia i obejmować wszystkie aspekty zagadnienia zawarte w pytaniu. Musisz poprawnie posługiwać się specjalistycznym słownictwem, nie warto jednak na siłę popisywać się jego znajomością. Nawet jeśli twoje podejście do tematu trochę różni się od tego, jakie prezentuje wykładowca, możesz napisać rzeczową odpowiedź, która uwzględnia twoją wiedzę i spojrzenie na zagadnienie z różnych perspektyw. Dlatego przygotowanie do egzaminu zawsze powinno wiązać się z budowaniem własnego schematu poszczególnych zagadnień, najlepiej w formie mapy myśli. Słowa kluczowe umożliwią wtedy właściwą orientację w materiale i pozwolą na jego lepsze zapamiętanie.
  • Nie daj się rozpraszać innym studentom. Jeżeli koledzy ci przeszkadzają, poproś ich, żeby byli cicho lub zawiadom egzaminatora. Powstrzymaj się od zaglądania w kartki innych osób. Nie powinieneś czuć presji, jeśli inni studenci szybko oddają test i wychodzą. Niektórzy po prostu mają takie tempo i bynajmniej nie zawsze przekłada się to na dobre wyniki. Nawet jeśli chcesz skończyć jak najszybciej i „mieć to już za sobą”, nie zapomnij sprawdzić swoich odpowiedzi i przejrzeć pracy pod kątem błędów oraz pytań, które mogłeś przeoczyć.

Po egzaminie

  • Gdy skończysz już pisać i dwa razy sprawdzisz odpowiedzi pod kątem błędów, postaraj się nie rozwodzić nad tym, jak ci mogło pójść. Nawet jeśli ci się wydaje, że nie jest najlepiej, teraz i tak nie masz już na to wpływu. Często nawet bardzo dobre przygotowanie do egzaminu nie daje pełnego komfortu po jego zdawaniu. Zrób coś, co cię odpręża, jak aktywność fizyczna czy słuchanie muzyki i przejdź nad tym do porządku dziennego.
  • Gdy otrzymasz poprawiony test, sprawdź, gdzie popełniłeś błędy, aby na przyszłość ocenić swoje słabe i mocne strony. Egzaminatorzy często piszą komentarze pod odpowiedziami studentów, jeśli np. mieli oni problem z argumentacją czy przywołaniem konkretnych faktów. Zachowaj sprawdzone arkusze, gdyż mogą ci się przydać podczas egzaminów końcowych. Nawet jeśli nie powtórzą się dokładnie te same pytania, naprawdę wiele możesz się nauczyć ze sposobu, w jaki egzaminator zadaje pytania. Dobre przygotowanie do egzaminu powinno uwzględnić próbę przewidywania najważniejszych punktów, które pojawią się w jego trakcie.
  • Jeśli prowadzący ma zamiar przeznaczyć najbliższe zajęcia na omówienie wyników egzaminu, nie omijaj ich. Powtórzenie materiału pomoże ci w dalszej nauce i zwiększy twoje szanse na dobre wyniki na kolejnym egzaminie. Często egzaminatorzy w takiej sytuacji rekompensują nawet błędy, które sami popełnili (co może wymagać obecności zainteresowanego studenta). Niektórzy z kolei pozwalają studentom „skorygować” odpowiedzi i uzyskać lepszą punktację, jeszcze inni przyznają dodatkowe punkty za samo zjawienie się na zajęciach podsumowujących wyniki egzaminu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *